تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/02/24 - 09:42
کد خبر: 470115

نگاهی بر تحولات اخیر فلسطین اشغالی؛

مقاومت موشکی فلسطین/ وحشت صهیونیست‌ها از شلیک ۵۰ موشک در ۲ دقیقه مقاومت

مقاومت موشکی فلسطین/ وحشت صهیونیست‌ها از شلیک ۵۰ موشک در ۲ دقیقه مقاومت

نشریه فوربز نیز در گزارشی اعلام کرده که هزینه شلیک هر موشک پدافندی سامانه گنبد آهنین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است و این در حالی است که فلسطینی‌ها برای پرتاب هر موشک و راکت خود کمتر از هزار دلار هزینه می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی پنجمین روز جنگ غزه با رژیم موقت اسرائیل را پشت سر گذاشته ایم که جنگنده‌های رژیم موقت صهیونیستی صبح شنبه مناطقی در شرق نوار غزه را بمباران کردند. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به این حملات، شهرک‌های همجوار غزه را هدف موشک و راکت قرار داد.

در تجاوز جدید رژیم صهیونیستی محله الزیتون هدف بمباران قرار گرفت. توپخانه‌های ارتش رژیم موقت صهیونیستی همچنین مناطق شرقی خان‌یونس در جنوب نوار غزه را گلوله‌باران کردند. اشغالگران صهیونیستی که همچنان عمداً به بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه ادامه می‌دهد، از ابتدای این تجاوزات در روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت تاکنون 20 واحد مسکونی فلسطینیان را ویران کرده است.

ساکنان مناطق ‌اشغالی فلسطین این روزها در حالت اضطراب، ترس و آماده‌باش مداوم برای فرار به پناهگاه‎‌ها به‌سر می‌برند. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که رهبران تل‌آویو در میان تنش‌ها، اختلافات و اعتراضات بزرگ داخلی و همزمان ادامه جنگ و پاسخ ساعت به ساعت نیروهای مقاومت فلسطین در وضعیت گیج‌کننده‌ای گرفتار شده‌اند. کابینه به شدت تندرو نتانیاهو ترس از دست دادن «تصویر پیروزی» و از بین رفتن «تصویر بازدارندگی نظامیان» خود را دارد. جنگ به پنجمین روز خود رسیده، اما به نظر می‌رسد که موتور جنگی نیروهای مقاومت فلسطینی تازه شروع به‌کار کرده است.

رادیو رژیم صهیونیستی روز گذشته اذعان کرد که بیش از ۵۰ موشک ظرف ۲ دقیقه از غزه شلیک شده است. مجموع موشک‌های شلیک شده در 5 روز گذشته نیز به بیش از 1200 مورد رسیده است. این تعداد موشک‌ها بدان معناست که سامانه گنبد آهنین در عمل توان مقابله با همه این موشک‌ها را نخواهد داشت. ظرفیت ‌اشباع گنبد آهنین برای مقابله با راکت‌ها و موشک‌های پرتاب شده از نوار غزه محدود است و شلیک 50 موشک در دو دقیقه به معنای آن است که بسیاری از آنها احتمالاً از گنبد آهنین عبور کرده و وارد اراضی ‌اشغالی شده‌اند. در این‌جا اگر‌شانس با صهیونیست‌ها همراه باشد، شاید تعدادی از موشک‌ها خسارت کمی به بار آورد، اما بی‌تردید پرتاب مداوم این موشک‌ها، خیابان‌ها و شهرهای رژیم اسرائیل را در حالتی جنگی قرار داده است.

مقامات تل آویو تصور می کردند به دستاورد بزرگی در حملات به غزه دست یافته‌ و توانسته اند پس از ترور برخی از رهبران مقاومت به‌خیال خود بدون هیچ قید و شرطی و با اعلام آتش بس بار دیگر آرامش را به سرزمین‌های اشغالی برگردانند، اما صحنه معادلات آن گونه که از سوی نتانیاهو و همفکرانش طراحی شده بود پیش نرفته و کار میانجی‌گری و آتش‌بس به گره سختی تبدیل شده که می‌تواند طی روزهای آینده برای نتانیاهو و همدستانش دردسرهای زیادی به بار آورد.

 سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر مدعی شد در تازه‌ترین حملات به نوار غزه ۲ مقر فرماندهان جنبش جهاد اسلامی هدف قرار گرفته است. تصاویر منتشر شده از غزه نشان می‌دهد رژیم اسرائیل در تقابل فعلی با جهاد اسلامی از بمب‌هایی با قدرت تخریب و انفجار بالا استفاده می‌کند تا بیشترین تلفات را گرفته و بیشترین خرابی را به بار آورد و با این روش، هزینه زیاد روی دست فلسطینیان گذاشته و موجب نارضایتی عمومی شود.

در پاسخ به تجاوز ارتش صهیونیستی و همزمان با این حملات در نوار غزه، منابع خبری در فلسطین اشغالی گزارش دادند بعد از گذشت چندین ساعت آرامش، بار دیگر صدای آژیر در شهرهای صهیونیست‌نشین نزدیک غزه به صدا درآمد. گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه صبح و عصر دیروز در پاسخ به حمله هوایی جنگنده‌های رژیم اسرائیل، چندین موشک و راکت را همزمان به سمت شهرک‌های همجوار نوار غزه شلیک کردند.

فرار دسته‌جمعی صهیونیست‌ها

همزمان با ادامه حملات نیروهای مقاومت فلسطین، موج فرار از مناطق ‌اشغالی نیز شدت گرفته است. منابع عبری زبان گفته‌اند که تاکنون بیش از ۱۰ هزار شهرک‌نشین، شهرک‌های اطراف غزه را تخلیه کرده‌اند و به مناطق مرکزی و شمالی اراضی ‌اشغالی پناه برده‌اند و برخی نیز خواستار رفتن به خارج تا زمان آرام شدن اوضاع را دارند.

همچنین فشارها در تل‌آویو بر روی کابینه نتانیاهو برای توقف جنگ افزایش یافته و یدیعوت آحارونت گزارش داد که بعضی از چهره‌های مخالف کابینه بنیامین نتانیاهو خواستار توقف عملیات نظامی در غزه شده‌اند. گفته شده یائیر لاپید، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی از جمله کسانی است که گفته وقت توقف عملیات در غزه است. خبرنگار شبکه العالم در رام الله نیز گزارش داد که پس از اصابت دقیق موشک مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیستی رحوفوت و حجم انفجار آن، دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی نگران شده و از نتانیاهو خواسته‌اند به جنگ پایان دهد زیرا وضعیت از کنترل خارج شده است.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی جمعه شب اعتراف کرد که جنبش حماس از سال ۲۰۰۹ تاکنون قوی‌تر شده است. لیبرمن همچنین خطاب به نتانیاهو گفت: «برای نابودی مقاومت انتخاب شدی، اما مقاومت قدرتمندتر شد.»

سایه ترس از ورود مستقیم حماس

آنچه در جنگ فعلی علیه نوار غزه جریان دارد، تنها بخش کوچکی از توان نیروهای مقاومت است. به‌طور کلی عمده پاسخ صورت گرفته طی چند روز گذشته به ‌اشغالگران از سوی جهاد اسلامی فلسطین صورت گرفته است. سازمان مقاومت حماس هم هشدار داده که اگر درگیری‌ها تشدید شود، با نسل جدیدی از موشک‌های خود عمق شهرهای ‌اشغالی رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد. در واقع در حال حاضر ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی فقط درگیر مقابله با گروه جهاد اسلامی است و در صورت ورود کامل حماس، وضعیت برای صهیونیست‌ها به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد. «سرایا القدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ادامه ترورها و بمباران خانه‌های مردم بی‌دفاع فلسطین، مقاومت موشک‌باران شهرهای ‌اشغالی را از سر خواهد گرفت. سرایا القدس بر ادامه رویارویی و نبرد انتقام آزادگان تأکید کرد و افزود: «ما خود را برای چند ماه رویارویی و نبرد آماده کرده‌‌ایم.» «زیاد النخاله»، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد: «با سربازان‌مان آماده شهادت هستیم.»

همزمان رسانه‌های عبری گفته‌اند که به‌نظر می‌رسد حماس نیز در کنار جهاد اسلامی در حال ورود تمام عیار به نبرد است. این در حالی است که «امیر بوخبوط»، روزنامه‌نگار سرشناس صهیونیستی در توئیتر خود نوشت: «اسرائیل بیش از این تحمل وضعیت کنونی را ندارد.»

در سوی دیگر جنگ به نظر می‌رسد که فلسطینی‌ها حاضر به پذیرش آتش‌بس زیر سایه جنگ نیستند و رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات آتش‌بس به بن‌بست رسیده است. رادیو ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات برای دست‌یابی به آتش‌بس با جهاد اسلامی بار دیگر به بن‌بست رسیده و این چندمین بار است که مذاکرات بین جهاد اسلامی و رژیم تل‌آویو برای توقف درگیری با وساطت طرف سوم راه به جایی نمی‌برد. جهاد اسلامی دو شرط برای دشمن صهیونیست گذاشته است: «نخست توقف عملیات ترور و دوم شروع و اجرای متقابل و همزمان آتش‌بس.»

ادامه ناکامی «گنبد آهنین»

منابع عبری تاکید کردند کارایی سامانه گنبد آهنین به 25 درصد رسیده است. رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار مجبور شد سامانه پدافندی موسوم به «فلاخن داوود» را که ویژه رهگیری موشک‌های بالستیک است، فعال کند که نشان‌دهنده پیشرفت موشکی چشمگیر مقاومت فلسطین است. موشک‌های مقاومت همچنان در پاسخ به جنایات اشغالگران به سمت مناطق اشغالی شلیک می‌شود.

رادیو ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس با جهاد اسلامی بار دیگر به بن‌بست رسیده است. این چندمین بار است که مذاکرات بین جهاد اسلامی و رژیم تل‌آویو برای توقف درگیری با وساطت طرف سوم راه به جایی نمی‌برد. جهاد اسلامی ۲ شرط برای دشمن صهیونیست گذاشته است: نخست توقف عملیات ترور و دوم شروع و اجرای متقابل و همزمان آتش‌بس.

سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد: در پاسخ به ادامه ترورها و بمباران خانه‌های مردم بی‌دفاع، مقاومت فلسطین، موشک‌باران شهرهای اشغالی را از سر خواهد گرفت تا بر ادامه رویارویی و نبرد انتقام آزادگان تأکید کند. مقاومت خود را برای چند ماه رویارویی و نبرد آماده کرده است. ما پشتوانه مردمی بالایی داریم و بزودی ظالمان پشیمان خواهند شد.

سرایا القدس همچنین با انتشار فیلمی به ۲ زبان عبری و عربی از موشک «براق ۸۵»، پیامی برای ارتش رژیم صهیونیستی فرستاد و در اشاره به عدم توانایی سامانه «فلاخن داوود» در رهگیری موشک‌های مقاومت نوشت: «فلاخن‌ به دردتان نخواهد خورد». فیلم سرایا القدس با این جمله به پایان می‌رسد که «فلاخن‌تان به دردتان نخواهد خورد»؛ در همین حال رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از منابع نظامی رژیم اذعان کرده جنبش جهاد اسلامی برای نخستین بار از راکت‌های ضد هوایی استفاده کرده است.

بحران اقتصادی کمرشکن

جنگ علیه نوار غزه در شرایطی ادامه دارد که وضعیت اقتصادی مناطق ‌اشغالی چندان مساعد نیست. طی چهار ماه گذشته به‌دلیل اعتراضات و اختلافات داخلی در تل‌آویو، بسیاری از شرکت‌ها از تل‌آویو به خارج مهاجرت کردند. روند خروج سرمایه باعث افول ارزش پول رژیم اسرائیل شده و سه ماه پیش ارزش واحد پول رژیم صهیونیستی موسوم به «شیکل» (هر سه و نیم شیکل برابر با یک دلار بود) به دنبال تصویب بخش اول اصلاحات دستگاه قضائی این رژیم در کنست (پارلمان صهیونیستی) کاهش یافت و اکنون روند کاهش ارزش شیکل ادامه یافته است. از سوی دیگر، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز شنبه گزارش داد هزینه روزانه حمله به غزه، ۲۰۰ میلیون شِکِل معادل ۵۵ میلیون دلار است و این آمار، بدون احتساب خسارات اقتصادی روزانه تحمیل شده بر داخل سرزمین‌های ‌اشغالی است.

نشریه فوربز نیز در گزارشی اعلام کرده که هزینه شلیک هر موشک پدافندی سامانه گنبد آهنین ۵۰ تا 100 هزار دلار است و این در حالی است که فلسطینی‌ها برای پرتاب هر موشک و راکت خود کمتر از هزار دلار هزینه می‌کنند. از این‌رو، صهیونیست‌ها برای ساقط کردن یک موشک هزار دلاری فلسطینی‌ها ناگزیرند گاه تا 100 هزار دلار هزینه کنند. با محاسبه پرتاب 1200 راکت و موشک طی 5 روز گذشته، اگر هزینه متوسط هر موشک گنبد آهنین را 75 هزار دلار در نظر بگیریم، صهیونیست‌ها در این 5 روز حداقل 90 میلیون دلار برای مقابله با موشک‌ها و راکت‌های فلسطینی‌ها هزینه صرف کرده‌اند. این هزینه جدای از سایر هزینه‌های مربوط به سربازان و تجهیزات لجستیکی و خسارات وارد شده به شهرهای مناطق ‌اشغالی است.

برگزاری مراسم تشییع پیکر فرمانده جهاد اسلامی

مراسم تشییع پیکر فرمانده ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین که روز جمعه در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، با حضور گسترده مردم و همزمان با حملات راکتی گسترده نیروهای مقاومت برگزار شد. مراسم تشییع پیکر شهید «ایاد الحسنی» فرمانده ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین ظهر دیروز در نوار غزه برگزار شد. پایگاه خبری «شهاب» با انتشار تصاویری خبر داد مراسم تشییع پیکر این شهید فلسطینی با حضور گسترده مردمی در غزه برگزار شده است. بر اساس گزارش منابع فلسطینی، این شهید فلسطینی عضو شورای نظامی سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، فرمانده عملیات و مسؤول هماهنگی با کتائب القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بود. ایاد الحسنی عصر جمعه در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسید. شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین شامگاه جمعه رسما شهادت این فرمانده ارشد مقاومت را تایید کرد.

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top